Sucre- white city of the Americas 28-03 t/m 31-03 - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Andre + Monique Hes - WaarBenJij.nu Sucre- white city of the Americas 28-03 t/m 31-03 - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Andre + Monique Hes - WaarBenJij.nu

Sucre- white city of the Americas 28-03 t/m 31-03

Door: Andre & Monique

Blijf op de hoogte en volg Andre + Monique

11 April 2008 | Bolivia, Sucre

Sucre, en niet La Paz, is de echte hoofdstad van Bolivia. Het koloniale universiteitsstadje heeft een heerlijk klimaat, want het ligt in een beschutte vallei en niet zo hoog meer, op 2800 meter. Vanwege de witte gebouwen wordt het "The White City of the Americas" genoemd. Je hebt er musea, een levendig centraal plein, winkels en restaurants.
Het is natuurlijk een ‘must’ om er een bezoek te brengen aan het Neri-klooster en La Recoleta, beide met prachtig uitzicht over de stad. Wat wij dan ook direct hebben gedaan.
De afgelopen dagen hebben wij wat relaxed, wat highlights van Sucre gezien en veel tijd aan de website besteed.

Sucre is hoofdstad sinds 1825 toen de onafhankelijkheid werd verklaard na een guerilla-oorlog van 15 jaar. De eerste president was ook de naamgever van het land: Simon Bolivar. In het onafhankelijksmuseum krijgen we in een goede, engelstalige, rondleiding een goed beeld van de ontwikkelingen in Bolivia in de afgelopen 200 jaar.
Een paar van de relaxmomenten hebben we doorgebracht in het Joyride cafe. Dit café met Nederlandse eigenaar serveert naast de gebruikelijke gerechten ook een aantal typisch Nederlandse gerechten: kroketten, bitterballen, Bossche bollen en appeltaart. Als we een maand weg zijn dan haten wij deze menukaart maar na 4 maanden is het wel lekker, dus de bitterballen, appeltaart en de chiliconcarne ging er dan ook goed in. Een andere avond lekker thais gegeten. Dus we kunnen er weer even tegen.
Op zondag zijn we met de bus naar Tarabuco gegaan. Dit plaatsje ligt ongeveer 1,5 uur rijden van Sucre af en is befaamd om zijn zondagsmarkt. Indianen komen er in hun traditionele kleding heen. Lekker over de markt gebanjerd en onze ogen uitgekeken naar de verschillende traditionele kleding van de lokale mensen en de soorten etenswaren. Argentinie en Chili kunnen hier nog wat van leren, echt alles is te krijgen en heel veel groenten, maar dat hadden wij zelf ook al ondervonden. De vitaminetabletten zijn onder in de koffer gestopt. Het leukste was toch wel vanaf een terrasje het marktleven gade te slaan: moeders met lange vlechten en kind op de rug, kinderen met snottebel die verlegen langslopen en vragen of je een gevlochten armbandje wil kopen, mannetjes gebukt onder enorme zakken rijst of aardappels en verkoopsters in vale rokken die volgeladen ezels voorttrekken, maar vooral de kleurrijke klederdracht is prachtig. Kortom: Bolivia. Een zeer leuke relaxte dag.
P.S. totaal geen spijt van onze beslissing om met de taxi naar Sucre te gaan. Relaxte rit van 2,5 uur voor omgerekend 12 euro (daarmee redden wij het niet eens van het Leidseplein naar ons huis). Heel luxe gevoel.

• 12 April 2008 - 07:01

Niels:

Appeltaart en bitterballen, de reis om de noord is ingezet. Prachtige foto's trouwens van Sucre.

Groeten uit J'dorp

• 14 April 2008 - 21:18

Sandra:

Wat zal dat lekker gesmaakt hebben na al die tijd mmmmmmmmmmmmm.
    Ben trouwens eerste en tweede geworden in de m2 179 en 189 punten goed he.
    groetjes de Stolpen

• 14 April 2008 - 22:57

Astrid:

Wat mooi om te zien zeg die traditionele kledij! Ben stiekem wel een beetje jaloers op al jullie ervaringen! Wat zien jullie onwijs veel verschillende dingen zeg........ WAUW