Salvador de Bahia 20-12-2007 t/m 24-12-2007 - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Andre + Monique Hes - WaarBenJij.nu Salvador de Bahia 20-12-2007 t/m 24-12-2007 - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Andre + Monique Hes - WaarBenJij.nu

Salvador de Bahia 20-12-2007 t/m 24-12-2007

Door: Andre & Monique

Blijf op de hoogte en volg Andre + Monique

06 Januari 2008 | Brazilië, Brasilia

** Door computer en internetproblems veel later dit bericht.

Wij hebben hier een echt perfecte loactie van onze pousada. Aan de rand van de bekendste wijk van Salvador : Pelourinho. Vanuit de pousada ongeveer 5 minuten door een klein, naar pisstinkend, omhooglopend nauw steegje en wij stonden midden in de drukte van Salvador.Vanuit de pousade uitzicht op de oude stad.
Ons doel was hier metname voor de muziek en de Afrikaanse invloeden op de Braziliaanse levensstijl. Die zijn hier volop omdat in de 17 e eeuw veel Afrikaanse slaven naar toe werden gebracht om op de plantages ( suikerriet, koffie, fruit ed.).

Je ziet hier in geheel Brazilie dan ook een mix van diversen mensen. Van licht tot aan donker ( zwart) met allerlei gradaties. Grappig is dat die mix ook in de haarkleur en soort ( steil t/m kroeshaar) ook weer mixt. Een blank persoon met echt kroeshaar. Met name is de west kust veel gemixt.

De stad is exotisch, kleurrijk ( ook hun kleding) en heeft veel kerken. Je ziet de Afrikaanse invloeden ook heel sterk in de kleding, de muziekinstrumenten en de souvenirs die je kan kopen. Die zijn voor een gedeelte gelijk zoals je die in Afrika kan kopen. Echt geen verschil, je twijfelt of je wel goed zit. Ook de Afrikaanse rastakleuren komen overal naar voren.

Wij hebben door het stadje gelopen, de hot items gedaan van onze ´don´t miss´ lijst en verder heel veel genieten van het zwembad bij het hotel en van het avondleven tussen de Baianos. Er werd al veel geoefend voor carnaval ( er is altijd een grote concurentie tussen Salvador en Rio waar nu beste carnaval gevierd kan worden) dus op straat veel drumbands, optochtjes van carnevals groepen en diversen artiesten. Met drumbands is het niet gelijk als in NL zoals de fanfare ( sorry Marco) maar gaat het een stuk heftiger er aan toe en heel wat luider en swingender. Je kan niet stil blijven zitten. Van jong tot oud. De bekendste van deze drumbands is Olodum : groep straatjongeren die een trommelgroep begonnen. Zij zijn nu wat commercieel geworden en gelukkig hebben wij een optreden van hen bijgewoond. Echt één groot spektakel, stuks of 50 jongeren die staan te drummen. Het publiek allemaal meedansen ( ook een vast dansje die erbij hoort) en swingen.Druk. Jong en oud. Echt gaaf.3 uur lang. Niet voor de trommelvliezen: na 3 dagen was eindelijk die piep eruit.

Een aanvullende highlight was de Sao Franciscus kathedraal. De Brazilianen zijn namelijk voor 95% katholiek. Er zijn dus ook heel veel kerken hier. Door de Portugezen zijn met name deze kerken gebouwd. Door geldgebrek zijn ze heel sober van binnen en hebben met allerlei hulpmiddeltjes een dure uitstraling proberen te maken. Nu is deze kathedraal de belangrijkste in de geschiedenis en staat op nummer 1 in de top 3 van het meest gebruikte goud in een kerk. Echt één en al pracht en praal, vol barokke stijl en figuren. Heel veel relaties zichtbaar van Lissabon en delfsblauwe geveltegeltjes.Nu vinden wij dit mooi om te zien en ook heel indrukwekkend maar verder hoeven wij niet de gehele geschiedenis te weten. En dat zal de komende week ook zijn als wij met name voor de kerken gaan.Dus aan gidsen doen wij niet. Kijken erom heen lopen en altijd wel een minuutje stilte. Kaarsjes branden doen zij hier niet omdat alle vloeren van hout zijn en bang voor brand.

Naast de kerk gaan ook meer mensen naar andere spirituele geloven. Daar hebben wij ook wat van meegekregen, maar dat was kippenvel: of echt de duivel uit de mensen werd gedreven. Naar ons idee dus meer een sekte, niet ons ding.
Niet dat wij dit bewust hebben opgezocht maar door de warmte staan overal deuren en ramen open dus je kan overal naar binnenkijken. De stad is echt een grote radio! .

Salvador was relaxen, swingen en genieten.!

• 08 Januari 2008 - 12:08

Astrid:

Wat onwijs tof al die indrukken zeg!!!! Lijkt me echt geweldig om die mix van culturen mee te maken!! En die drumbands dan, echt geweldig!!! Ik ga gauw door naar jullie volgende verhaal... Ben benieuwd!!!
    Liefs As