Olinda- Langs kokospalmen 13-12 t/m 20-12-2007 - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Andre + Monique Hes - WaarBenJij.nu Olinda- Langs kokospalmen 13-12 t/m 20-12-2007 - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Andre + Monique Hes - WaarBenJij.nu

Olinda- Langs kokospalmen 13-12 t/m 20-12-2007

Door: Andre & Monique

Blijf op de hoogte en volg Andre + Monique

29 December 2007 | Brazilië, Brasilia

Jullie hebben een tijdje niets van ons gehoord. De internetcafes zijn hier moeilijk te vinden of het komt nu net niet uit in onze planning. Dus nog wat historie van de afgelopen weken.

Vanuit het warme klamme Manaus richting de noordwest kust van Brazilie. En ja dat was eerst een volledige reisdag. Jullie zullen wel denken, zij reizen toch 6 maanden. Maar een reisdag noemen wij een dag in vliegtuig, wachte, bussen of dergelijke. Dus de verplaatsing van A naar B met hier een goed voorbeeld van hoe het systeem in Brazilie in elkaar zit. Eerst met bootje vanuit de lodge, dan bus naar vliegveld, op vliegveld 4 uur wachten, vliegtuig naar Sao Paulo (!!!) met een duur van 4 uur, wachten op vliegveld 3,5 uur, vliegtuig naar Recife met een duur van 4 uur en dan met taxi naar ons pousada in Olinda. Dus bijelkaar iets van 18 uur onderweg. Dit noemen wij dus een reisdag.

O wat mooi ! riep de ontdekker van het plaatsje, wat in Portugees Oh Linda is, dus daardoor de naam Olinda.
Dit plaatsje is echt adembenemend, van de kustlijn tot aan de top van de heuvels waarop de stad is gebouwd. Het is een stadje waar het historische centrum nog door de lokale bevolking wordt bewoond. Het is echt 1 openluchtmuseum volledig in koloniale barokke stijl: vol met in snoepkleuren geschilderde kerken, huizen, ateliers en woonhuizen. Wat dus echt afsteekt met de kokospalmen en de blauwe zee. En we hadden geen wolkje in de lucht, wij gaan de komende periode het mooie weer tegemoet en zien dit echt als onze ´zomervakantie´. ( haha)
Wij hebben lekker door het plaatsje gelopen, wel heel steil allemaal en nauwe straatjes. Maar echt genieten. NOg een zeer aparte bodeag ontdekt een volledige kruidenierswinkel- supermarkt- bakkerij en bier te koop met een assorti van allerlei hapjes. Verder geen ruimte om te zitten maar dat doen ze hierop straat. Wij hadden hier wel wat langer willen blijven! Olinda heeft wel al een plekje in ons hart.

Na Olinda hadden wij voor een week een auto gehuurd om van Recife naar Salador te rijden. Ongeveer 1000 km totaal, dus in die 7 dagen nog tijd genoeg om te relaxen. Het traject gaat over de Linha Verde kustweg. Dit behort tot 1 van de mooiste routes : je komt langs vissersdorpjes, stukjes regenwoud, hier en daar tropische stadje (maar ook spoookstadjes- geen mens op straat), vele kilometers witte zandstrand en KOKOSPALMEN.
Ik zal niet alles beschrijven wat wij per dag hebben gedaan, maar het was wel ongelofelijk mooi en de kilometers vlogen om.

Tussendoor een dagje strand gedaan in Porto Galinhas oftewel kippenpoort. Toen aan het eind van de 19e eeuw de slavernij werd afgeschaft en het niet meer mogelijk was om in de haven van Recife aan te meren, dachten de kapiteins handig de regels te omzeilen en naar het zuiden te gaan. In het ruim zaten kippen en slaven en als wachtwoord voor de marktkooplui was dat er nieuwe kippen in de haven waren.
Porto galinhas is 1 van de meest favoriete vakantiebestemmingen van Brazilie met 12 km strand. Lekker op het strand gelegen en s´avonds in het stadje gelopen.
1 dag was de route volledig langs witte zandstranden en mooie blauwe zeeen. Wij zijn een paar keer van de route afgegaan en van de strand uitzichten genieten. 1 afslag was een echte off the road weg naar 1 van de top 10 van het toonaangevende tijdschrift Terra van de mooiste stranden. Echt een weg om een huurauto te doen, geheel bemodderd ( moesten zelfs door water rijden en takken van bomen verwijderen om door te kunnen) en doorelkaar gerammeld kwamen wij daar aan ( was toch nog 30 min. van de route af). Ja, en was dit het nu?? Wij hadden toch wel mooiere gezien. Terug weer door de modder en kuilen. Je had hier niet stil moeten staan. Echt volledig verlaten. Zijn 2 fietsers en 1 4 wiel drive tegengekomen. Maar wel een avontuur, al was ik ( M) erg blij om de weg weer te zien.

In Penedo hadden wij ook een vrije dag. Is een plaatje aan de rivier waar nog echt het dorpsleven aanwezig is. Met klein bootje naar de dorpjes aan de overkant gegaan en daar wat rondgelopen. Wel weer een leuke afwisseling na alle stranduitzichten.

1 dag erg vroeg uit de veren omdat wij 140 km moesten rijden en het traject erg druk zou zijn. Om 7 uur in de auto en na het pontje richting onze overnachtingsplek aan het strand. Want stranddag ingepland. Het traject was dan ook erg druk met vrachtwagens en veel wegopbrekingen. En ongeveer 25 km voor Aracuja ( overnachtingsplek, raakt Andre met 25 km een kei die van een wegpilon afgegeleden is en klapband! Gelukkig dichtbij een tankstation. Hebben wij alle off the road wegen en kuilen overleefd en dan een lullige kei! Het verwisselen ging snel. Maar bij aankomst wilde we wel meteen een nieuwe band regelen en de veld uit deuken. Dat koste ons dus de hele stranddag! Helaas. Dit was onze 1e tegenslag.

Laatste dag naar Salvador dus ook vroeg weg en dan nog een paar uur op een perfect strand ( Praia de Forte) gelegen. Dus dat maakte van die dag al heel wat goed. Ja, wij zijn dus al wat gekleurd. Het is gemiddeld tussen de 30 en 40 graden en echt te heet om in de zon te zitten. Maar wij mogen niet klagen met de temperaturen die jullie in Nederland hebben.

De auto die donderdag ingeleverd. Het traject duurde langer dan de routebeschrijving aangaf dus het was al donker toen wij in Salvador aankwamen. Zijn dus ook volledig mis gereden en zonder een zeer aardige man bij de benzinepomp ( die dus voor ons uit reed naar het verhuurbedrijf) hadden wij het niet gevonden.
Wij hadden die week een Chevrolet Primera Joy. De auto´s die zij hier hebben zijn vaak net anders dan bij ons in Nederland. De uitvoeringen van de auto´s zijn net op een paar dingen anders of totaal anders of modellen die wij niet kennen. ( Volkswagen Gol en veel 4 wielaandrijving auto´s). Het spelletje ´zoek de verschillen´is bij ons geliefd.
Verder hebben zij hier op de wegen heel veel speedbumps: soort verhogingen in de weg net zo als wij hebben als je een woonerf opgaat.Het staat aangegeven maar vaak ook niet. André werd er gek van.

Conclusie van deze week is dat wij een zeer goede indruk hebben van de natuur en de mensen die hier leven. Het was een afwisselde week en zeer mooie stranden.

Met de muziek en DVD shows van de landelijke Marco Borsato en Jantje Smits hebben wij kennis gemaakt. In elke barretje staat wel een tv met DVD en muziek wordt er altijd afgespeeld. De concerten toch nog een beetje meer uitgebreid dan in NL. Tudo bem!

• 29 December 2007 - 20:24

Niels:

Beste André en Monique,

Het is niet alleen leuk jullie belevenissen te lezen, het is nog zeer leerzaam ook. Toch een aparte geschiedenis daar in Zuid-Amerika. Ben benieuwd naar jullie ervaringen tijdens de kerstdagen en de jaarwisseling.
    Groeten uit J'dorp, Niels

• 30 December 2007 - 02:38

Astrid:

Jullie hebben echt alweer aardig wat meegemaakt zeg! Begin stiekem wel een petit peu jaloers te worden.... Heel leuk geschreven! Complimenten! En nog informatief ook... Is bijna alsof je erbij bent..
    Wens jullie een hele gezellige jaarwisseling!!!!! Maak er wat moois van!!!
    Komen er ook nog foto's om het verhaal te illustreren??? Ben erg benieuwd!
    Liefs Astrid

• 30 December 2007 - 09:11

Johan:

Mooi verhaal.
    Het blijkt wel dat in de hele wereld aardige mensen bij benzinestations werken.

• 30 December 2007 - 09:37

Cees Van Der Pijl:

Geweldig wat jullie allemaal zien en mee maken. Het is bijzonder leuk op deze wijze geinformeerd te blijven,
    Ik wens jullie vanuit een grijs NL een hot top oudejaarswisseling met voor jullie vooral veel gezondheid in 2008.

• 30 December 2007 - 10:56

Frank & Lenie:

Fantastisch om op jullie bagagedrager mee te mogen reizen. Het is een fascinerende reis en we blijven zeker zitten tot het eind. Fijne jaarwisseling en een gezond 2008.

• 30 December 2007 - 13:32

Sandra:

Hoi lieve mensen, heb jullie wel gemist met kerst, lief dat jullie nog belden.
    Ik weet zeker dat jullie het ook heel leuk gehad hebben net als wij.
    Met oud en nieuw zijn wij bij jacq. heb er erg veel zin in.
    Ons nieuwe paard Beerdrudka doet het erg goed 170 m hoog maar wel lief gelukkig.
    Jullie reisomschrijving is alsof je erbij bent, het zijn wel lange stukken de meiden vinden het veel info.
    We missen alleen nog foto's.
    Andre en Monique alvast een goed oud en nieuw gewenst met al het goede wat denkbaar is voor 2008. we houden van jullie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 30 December 2007 - 14:55

Anita:

hallo, leuk om weer wat te horen , er valt heel wat te beleven daar , veel plezier nog en gezelllige jaarwisseling!!! gr. anita fake stijn en silke.

• 31 December 2007 - 00:43

Walter En Elly:

We genieten van jullie reisbeschrijvingen. Als jullie in 't zuiden ook een kustweg volgen kom je misschien in Porto Alegre? Daar is Natacha geboren. Mocht je in de buurt komen van Rio Tavares in Santa Catarina, een van de mooiste staten, bel dan Mechtild Sichtermann (48) 3232-6215, een goede Duits/Braziliaanse vriendin van ons die jullie veel lokale info kan geven. Leuk dat jullie zo genieten, het is een ongelooflijk mooi land. We hopen dat jullie een Feliz Natal hadden en wensen jullie een muito bom Ano Novo.
    Dominique, Tim en Natacha genieten mee.
    Keep safe and have fun.

• 31 December 2007 - 10:18

GijsBB:

Hai André en Monique,

Op oudejaarsdag eindelijk eens rustig kunnen lezen wat jullie allemaal hebben beleefd, blijf ook gewoon jaloers en realiseer me dat jullie pas net weg zijn!

Alvast een gelukkig nieuwjaar uit een Geertruidenberg vol nepsneeuw. Overigens, nog oliebollen te vinden?

Groeten GijsBB

• 31 December 2007 - 16:36

Peter & Sacha:

Een beetje op het web gekeken waar jullie zoal zitten en dat ziet er werkelijk erg leuk en aanlokkelijk uit. Geniet ze! Wij gaan morgen eindelijk naar Parijs :-) haha. Fijne jaarwisseling en groetjes, Peter, Sacha, Sofie en Lou

• 01 Januari 2008 - 14:25

Ans Van Der Stoop:

Bedankt voor jullie mooie verslag. Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.
    We zijn blij voor jullie, dat het tot nu toe zo goed verloopt en zulke mooie dingen zien en beleven.
    Nog heel veel plezier en tot horens.
    Liefs John en Ans

• 03 Januari 2008 - 13:05

Gerard:

heel leuk jullie verslag
    ik wens jullie een gelukkig 2008 en nog veel reis plezier

• 04 Januari 2008 - 15:49

Petra:

Klinkt allemaal als een mooi avontuur!!! Geniet ervan! Een heel gelukkig, gezond, blij en gezellig 2008 voor jullie!
    Lieve groet, Petra Paul Joris

• 05 Januari 2008 - 10:35

Masha:

Gelukkig nieuwjaar. In iedergeval meer dan goed begonnen als ik het allemaal zo lees.
    Gr Masha