Rio de Janiero 28-12-2007 t-m 01-01-2008 - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Andre + Monique Hes - WaarBenJij.nu Rio de Janiero 28-12-2007 t-m 01-01-2008 - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Andre + Monique Hes - WaarBenJij.nu

Rio de Janiero 28-12-2007 t-m 01-01-2008

Door: Andre & Monique

Blijf op de hoogte en volg Andre + Monique

08 Januari 2008 | Brazilië, Rio de Janeiro

Rio de Janiero, daar ga je niet heen voor musea of monumenten maar voor de beroemde stranden zoals Copacabana en Ipanema en voor de bergtoppen als de Corcovado (Jezus Christ) en Sugar Leaf. Net als New York heeft alleen al de naam Rio de Janeiro een magische klank, een stad waar je ooit eens geweest moet zijn. Het straatleven en de inwoners, carioca’s, arm of rijk maken de stad populair.

Na onze zeer comfortabele busreis, bijna vergelijkbaar met de de business class van de KLM, stoelen compleet horizontaal, dus erg goed geslapen, miste alleen de dames in blauw - hapje en drankje, kwamen wij om half 6 in de ochtend op het busstation aan. En het was toen al 29 graden...........
Op de vroege ochtend al een grote drukte, onze taxi stond eral dus richting het hotel. Het hotel was een paar blokken – 5 min- van Copacabana Beach, dus heel perfect gelegen. Het inchecken op dat tijdstip was dus niet mogelijk. Koffers in het hotel achtergelaten en Copacabana zand s’morgens om half 7 onder onze voeten. Maar wij waren niet de enige, veel sportieve mensen aan het wandelen, voetballen, fietsen of trimmen op de boulevard. Zelfs aparte ´fiets´-paden voor de snellere lopers, heel veel oudere dus niet zo gek dat er met die temperaturen zowel aan het begin als aan het eind een ambulance klaar stond op de boulevard, kon ook overal je bloeddruk laten meten erg handig. Dus wij ook de boulevard afgelopen om mee te doen met deze sportiviteit- zal ook wel de 1e en de laatste keer zijn.

Wij hebben nu toch al aardig wat stranden gezien, maar dit leeft en wel 24 uur per dag!. Het is zien en gezien worden. In allerlei outfits en dan wel zo weinig mogelijk aan hebben. En dat is niet altijd even smakelijk.
Zoals wij de Brazilianen kennen zijn het slanke dames en gespierde mannen. Onze ervaring is dat je dan toch wel lang moet zoeken voordat je die ziet.
Onze dagen in Rio waren zeer relaxed. Een perfect hotel en kamer. Op 14 hoog en uitzicht over de stad en op zowel de Corcovado en de top van Sugar Loaf.
De stad is omgeven door tropische begroeide bergen, een hele (meerdere) grote baai waar de schepen liggen en de stranden. De uitzichten vanaf de Corcovado waar het Christusbeeld op 710 meter hoogte staat en de Sugar Leaf – 2 bergen vanaf de andere zijde, zijn dan ook werelds. Wij hadden ook erg geluk met het weer, strak blauwe lucht en geen wolkje aan de hemel, dus heel ver zicht. Het Christusbeeld is op zich zelf ook heel indrukwekkend. 35 meter en de armen gespreid. Was nog moeilijk om vanaf onderen het gehele beeld op de foto te krijgen. Verder een rondleiding gehad in HET voetbalstadion (Tempel) Maracana – 200.000 bezoekersplaatsen, van onze taxichauffeur. André helemaal blij, zelfs het gras gekust !. Ik als zeer ‘grote’ voetballiefhebber vond het zelfs al indrukwekkend. Geen wedstrijd, net gemist, de avond voordat wij aankwamen was er een wedstrijd. Dus dat was wel balen.

Naast Rio de Janeiro hebben wij een dagje richting de kust, Costa Verde, gedaan. Dit via het hotel geregeld. Conclusie- dit is niet ons ding. Te toeristisch, te veel mensen op 1 boot, teveel uren in de bus er naar toe, slecht eten en te duur...... Als troost wel van het hotel 2 flessen wijn en champagne gehad.

Naast het stadsleven en strandleven gingen wij dus ook voor Oud en Nieuw naar Rio. Wat een feest !!!! Dresscode is witte kleding, dus iedereen in het wit. Overdag wat rustig gedaan, s'middags op strand. Echt wel de schaduw - meer als 40 gr. Wat geslapen en genoten van ons wijntje op de kamer.En op naar Copacabana Beach. Er was een hele show met dans en groot vuurwerk op het strand. Echt heel gaaf en zeer groot vuurwerk. En natuurlijk dansen , echt 1 grote dansende menigte. Ongelofelijk. Wat een ervaring. Wij hadden een perfect plekje, voor het podium maar wel waar wij relaxed konden staan. En de biertent op 3 meter afstand.
Volgende dag vermelde de kranten dat alle records gebroken waren, meer dan 430.000 mensen op de CoPaCaBaNa, het waren er inderdaad veel, al hebben wij er eigenlijk zeer weinig van gemerkt.
Buiten de standard tours en attracties was oud en nieuw in Rio erg erg speciaal, beter dan Bangkok - Maccau of Sydney, we hebben genoten.
Ook onze vrees voor het gevaarlijke Rio bleek gelukkig ongegrond, maakt natuurlijk wel uit waar je je begeeft en hoe je je gedraagt.

Wat iets minder in onze planning was, is dat we 1 januari s´morgens om 08'30 er uit moesten om onze vlucht naar Foz Igazu te halen, het 3 landenpunt tussen Brazilie - Argentinie en Paraguay.
Foz (BR) of Peurto (AR) -Igazu ligt veel meer in het binnenland, heeft een sub-tropish klimaat en was overdag zo niet nog warmer dan Rio de Janeiro, de rest van 1 januari min of meer noodgedwongen in ons ook weer uitstekende hotel doorgebracht, buiten de temperatuur zijn deze dagen ook in Brazilie echte familie dagen en konden we in de weide omtrek niets vinden dat open was, het leek wel een spook stad, geen mens op straat.
Maar ach we hadden nog wat slaap in te halen...
Volgende bericht de op 2 na grootste waterval(len) ter wereld - Igazu - (of te wel erg NAT !!!)

• 08 Januari 2008 - 21:43

Niels:

André en Monique,

Een mooi verhaal over Rio en de Copacabana. Jammer genoeg alleen geen (strand)foto's bijgevoegd.

Groeten uit J'dorp

• 08 Januari 2008 - 22:43

Sandra:

Hoi lieve mensen leuk jullie foto's en wat was ik blij jullie via msn te kunnen zien en horen, alsof jullie vlak bij waren veel plezier en tot horens.
    de Stolpen.

• 09 Januari 2008 - 08:12

Astrid:

Wauw!!!
    Voor zover het nog niet het geval was... Het is nu officieel..... Ik ben jaloers!!!
    Wat geweldig zeg, oud&nieuw copacobana-style!!!
    Foto's zien er top uit!!!
    Groetjes Astrid

• 09 Januari 2008 - 18:04