Amazone gebied 09-12-2007 tm 12-12-2007 - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Andre + Monique Hes - WaarBenJij.nu Amazone gebied 09-12-2007 tm 12-12-2007 - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Andre + Monique Hes - WaarBenJij.nu

Amazone gebied 09-12-2007 tm 12-12-2007

Door: Andre & Monique

Blijf op de hoogte en volg Andre + Monique

16 December 2007 | Brazilië, Brasilia

Nieuwe ervaring: Amazone jungle gebied.
De amazone is het grootste regenwoud op aarde en ongeveer 4 miljoen (!) vierkante kilometer in omtrek in het Braziliaanse gedeelte. De Amazone rivier en haar vele zijrivieren behoren tot de grootste rivieren te wereld. Totale lengte van de rivier is 7.025 kilometer waarvan 3.150 in Brazilie. De Nijl ovetreft de lengte. In het regenwoud klimaat leven ongeveer: 2000 verschillende vissen, 8000 soorten vogels, 50.000 soorten insecten etc. Het maakt 1/10 deel uit van alle verschillende soorten dieren op aarde.

Na een overnachting in Manaus werden we de volgende ochtend opgehaald. Eerst per busje naar de haven en dan per boot naar de `Meeting of the Waters`. Op dit gedeelte komt het blauwzwarte water van de Rio Negro met het geelbruine water van de Rio Solimoes ( = Amazone rivier) bijelkaar. Door de verschillende zuurgraad duurt het heel lang (ongeveer 5 kilometer verder) voordat deze rivieren zich mengen. Net als olie en azijn. Echt een wonderbaarlijk gezicht. Na een overstap op een gemotoriseerde kano richting lodge. En meteen weten wij ook weer waarom het regenwoud heet: Laatste gedeelte van de boottocht in de stromende regen. Met een temperatuur van 32 graden en hele hoge vochtigheidsgraad en dan je regenjack aan. Afijn, heeft weinig nut: binnen net zo nat als buiten.
De lodge is primitief( noemen ze hier ecologisch) opgezet. Geen electriciteit ( kaarsen, gaslampen e.d ) Eigenlijk dus heel romantisch, alleen dat je continu aan het zweten bent, geeft je toch een ander gevoel. Maar wij wisten dit van te voren, dus niet zeuren. Toch weer een hele aparte gewaarwording.

3 dagen de Jungle- wat doe je dan zoal:
*Jungle wandeling: uitleg van alle flora en fauna.Hoe te overleven in de Jungle?.Uitleg van de jaagtechnieken. In de jungle is het dus echt door de bomen het bos niet meer zien, ongeloofelijk alles heel dicht op elkaar en heel weinig daglicht. Hoogtepunten van de wandelingen was wel een grote vogelspin!! Die wil je echt niet tegen komen.
* Kaaimanjacht tour: s´avonds op het bootje in het donker door de jungle.De gids schijnt met zijn lamp en in het donker moeten dan de ogen van de kaaiman terug glitteren.( hoe verder de lichtjes uit elkaar staan, hoe groter de kaaiman).Dat was dus turen. Hoe het ook gebeurde maar onze gids had een kleine kaaiman gevonden. Die beesten kunnen echt als een kind gillen. Wat uitleg en toen natuurlijk wie wilde het vasthouden. André wilde naast zijn krokodilavontuur in Gambia, dit natuurlijk ook meemaken. Vastgelegd op de foto.
* Met gemotoriseerde kano door de jungle varen. Daarbij dus ook de roze en grijze zoetwaterdolfijnen gezien.
* Piranha´s vissen: met de boot en een hengel ( bamboestok met lood en een haakje) en aas. Voor de piranha´s geen brood maar gewoon rundvlees. Wij hebben zelf niets gevangen (wel was continu ons vlees opgegeten)maar totaal hadden wij met de groep ( 10 pers.) 7 prinha´s. Eeven later werden deze vissen door een plaatselijk inwoner gebakken en hebben wij het gegeten. Een gratenpakhuis maar wel erg lekker.
* Bezoek aan een plaatselijk dorpje ( zijn nu allen werknemers van de lodge). Naar ons idee te commercieel ( moesten echt iets kopen en niet echt authentiek) ( wij zijn dus ook wat verwend).

Naast alle activiteiten was er voldoende ruimte om te relaxen. Wij hadden een groep van 10 personen. Engels en Duits, dus jullie begrijpen dat het al erg goed gaat met de voorbereiding van ons Spaans!. Nederlands, Duits, Engels en `handenvoetentaal Portugees` is nu echt even voldoende. Het was een leuke club, veel gekletst en gelachen. En de biertjes in die vochtigheid smaakte ook erg goed. Door het samen reizen is dit dan altijd een leuke afwisseling.

s´Nachts toch wel een aparte ervaring. De slaaphutjes waren volledig uitgerust qua bed, badkamer/wc en horren voor de ramen. Maar zoals verteld geen electriciteit. Alleen een klein lichtje wat op een accu werkte en 2 kaarsjes. Om je tanden te poetsen of iets te pakken daar was toch wel meer voor nodig. Dus Petra&Paul en Gijs : wij hebben deze dagen veel aan jullie gedacht en bedankt.
Een wekker was ook niet nodig. 1 van de insecten, een soort kevertje, maakt rond 5 uur tot 7 uur in de ochtend de hele jungle wakker. Het is echt een krijsende/ gillende keukenmeid wat door merg en been gaat. Ongeloofelijk. We hebben het beestje gezien, ongeveer 7 cm, en dan dat geluid. Andre heeft het geluid op de video staan.

Wij vermaken ons prima. Hebben het gevoel dat wij al veel langer op reis zijn, dus dat beloofd nog wat.
Op dit moment zijn wij al in het noordwesten van Brazilie. Die belevenissen volgen in de loop van de week. Tipje van de sluier: het is 30 graden, zeer zonnig weer, vandaag een stranddagje gehad en genieten volop!!

• 16 December 2007 - 00:06

Sandra:

Hallo lievers, een vogelspin echt iets voor Andre onze spinnen held. grapje
    wat maken jullie veel mee en dat al in zo'n korte tijd.
    We zijn blij iets van jullie te horen hier gaat alles goed groetjes de Stolpen

• 16 December 2007 - 08:21

Anita,stijn ,silke:

hoi, leuk dat het zo goed gaat veel plezier, ik sta smorgens de auto te krappen!! alles hier oke groetjes

• 16 December 2007 - 11:48

Vanuit Schagen:

Hallo luitjes.

Wat een belevenissen daar zeg!
    Spannend allemaal.
    Geniet maar lekker.
    Wij zijn bij Kel geweest vorig weekend,
    toen ze 21 werd.
    Was heel erg leuk, die is daar helemaal in d'r element.

Groetjes, Jacq. & Bertus.

• 16 December 2007 - 12:17

Henk & Ina:

Hoi Monique en Andre.
    geniet van jullie wereldreis, hier is
    het koud verder alles o.k.
    Groetjes Henk & Ina van Bakel

• 16 December 2007 - 12:18

Martin:

Hoi Luitjes,
    leuk om zo mee te kunnen lezen van wat jullie allemaal beleven. het zal wel vermoeiend zijn, maar toch erg leuk.
    Blijf schrijven en wij blijven het volgen.

Veel plezier en geniet er van.
    Gr.Martin.

• 16 December 2007 - 16:04

Pien Taconis:

Ik ben al 3 keer deze week naar de ijsbaan geweest. Het ging heel goed. Ook mijn zwemles ging heel goed.
    XXXXXXXXX pien

• 17 December 2007 - 20:28

Annet:

ha Monique en Andre, leuk jullie zo te kunnen volgen, ziet er allemaal goed uit, nu de foto's nog. Fijne Kert, Annet

• 18 December 2007 - 09:18

Ed:

ga vandaag ook naar het strand, heb alleen m'n thermo ondergoed aan. Veel plezier verder.

• 18 December 2007 - 13:29

Mam:

dinsdag 17 dec jullie reisverslag gelezen. geweldig hoor. geniet er maar van.het is hier ijskoud.liefs mam

• 19 December 2007 - 10:40

Gerard Dorresteijn:

heel leuk dat jullie het zo goed hebbben
    hier is het koud nog veel plezier en een fijne kerst

• 19 December 2007 - 13:42

Dirk:

Leuk te volgen wat jullie meemaken. Een fijne kerst.

Groet,
    Dirk

• 21 December 2007 - 19:06

Cees Van Der Pijl:

Erg leuk op deze manier op de hoogte te blijven van jullie fantastische reis,
    Ik wens jullie vanuit Hoofddorp een hele fijne Kerstdagen en een heel gelukkig en vooral spannend en gezond 2008.

• 23 December 2007 - 11:38

Tonie:

Hoi,kanjers geniet maar lekker mis jullie wel kus...........

• 23 December 2007 - 19:29

Nard Vd Poel:

Zoveel beleefd in zo'n korte tijd,dat beloofd wat.Geniet van de warmte,hier koude week achter de rug.Hele fijne Kerstdagen.Groetjes Nard vd Poel.

• 24 December 2007 - 09:42

Astrid:

Happy gringo's get hot and steamy in the jungle??? hahaha Wel tof om dat allemaal mee te maken, en dat allemaal in zo'n korte tijd. Heel spannend allemaal van die tours door de jungle!!!
    En nu dus in dertig graden op 't strand... Vervelend leven hebben jullie zeg..... ;-)
    Hier hadden we van de week sneeuw.....
    Geniet er allemaal van!!!
    Ik kijk uit naar jullie volgende stukje!!!
    Liefs Astrid

• 25 December 2007 - 11:26

Geoffrey:

Hey folks, wil julie een fijne kerst wensen en een geweldig avontuurlijk nieuw jaar. Dikke kus Goofy

• 26 December 2007 - 17:13

Roos (meyra H'dorp):

Hallo Luitjes
    Geniet van de warmte,dat is beter als roken in de koude werkplaats.haha
    Een fijn en gezond 2008.
    Groetjes,